Taggar

, , ,

Eftersom Kamelia är lite äldre (17år) så får hon tillskott i form av Glukosamin för lederna. Det minskar nedbrytningen av brosk och stimulerar kroppen att återbilda broskvävnad. Det stimulerar även produktionen av hyaluronsyra som gör ledvätskan mer stötdämpande och smörjande för lederna. Med andra ord, det är mycket bra för äldre eller hårt tränande hästar för att hålla lederna mjuka och smidiga. :) Det märks jätteväl på Kamelia, när hon inte får Glukosamin blir hon direkt stelare i benen, tex tycker hon det är jobbigt när man ska kratsa bakhovarna då hon gärna drar åt sig benen.

Hur som helst, förut har jag alltid köpt det på Granngården, en burk på 450g kostar där 399kr. Den räcker i ca en månad, med andra ord är det ju ganska dyrt, så jag kollade runt lite på nätet. På den här sidan hittade jag dock ett mycket bättre pris – en burk på 1000g för 389kr! Jag och en tjej i stallet bestämde oss för att dela på en burk, så för 500g blev det 230kr (inklusive frakten). Snacka om stor skillnad på pris – jag hade förvisso hört att Granngården är dyrt, men detta är ju en rätt extrem skillnad.

Väldigt bra tips för er andra som också ger Glukosamin till era hästar!